Przeniesienie do ciała lalki lub giganta
27 maja 2011, 12:07Osadzając mózg w realiach Guliwera w krainie liliputów lub olbrzymów, można wpłynąć na ocenę wielkości obiektów oraz ich oddalenia. By to zademonstrować, naukowcy z Karolinska Institutet posłużyli się złudzeniem, dzięki któremu wcześniej przekonali ludzi o zamianie ciał z innymi ludźmi lub manekinami. Teraz ta sama technika pozwoliła badanym uwierzyć, że mają rozmiary lalki lub niemal 4-metrowego giganta.
Medyczna kariera elementu z kamery internetowej
4 maja 2011, 12:28Naukowcy z Brigham and Women's Hospital (BWH) wykorzystali czujnik obrazu z kamery internetowej do stworzenia niewielkiego przenośnego urządzenia do monitorowania w czasie rzeczywistym wpływu leków na komórki serca (kardiomiocyty). Ma to duże znaczenie w przypadku kardiotoksyczności medykamentów, zwłaszcza że nieodwracalne uszkodzenie serca prowadzi niejednokrotnie do trwałego kalectwa, a nawet śmierci.
Bezkręgowiec wykorzystuje lądowe punkty orientacyjne
29 kwietnia 2011, 12:01Tripedalia cystophora należą do gromady kostkowców, które z wyglądu bardzo przypominają krążkopławy. Zazwyczaj zamieszkują namorzyny, gdzie obficie występują krewetki, a liczne oczy pomagają im w unikaniu zderzeń z podwodnymi obiektami. Naukowców zaintrygowało jednak, że część z oczu stale spogląda w górę (za ustawienie odpowiadają znajdujące się w strukturach otaczających oczy kryształy gipsu). Okazuje się, że dzięki temu zwierzęta mogą śledzić, co dzieje się nad powierzchnią wody.
Najstarsze protezy świata
14 lutego 2011, 11:59Dr Jacky Finch z Uniwersytetu w Manchesterze wykazała, że dwa sztuczne palce, z których jeden znaleziono przytwierdzony do stopy mumii, były najprawdopodobniej najstarszymi na świecie funkcjonalnymi protezami. Brytyjka przetestowała nawet na ochotnikach ich repliki.
TI prezentuje OMAP 5
9 lutego 2011, 12:15Texas Instruments pokazał piątą już wersję swojego SoC (system-on-chip) OMAP (open multimedia appication platform). Układ korzysta z czterech rdzeni ARM oraz wielu innych urządzeń przydatnych do budowy urządzeń przenośnych.
Czterordzeniowy ARM w konsoli
27 stycznia 2011, 17:40Nowa przenośna konsola do gier firmy Sony, nazwana wstępnie NGP (Next Generation Portable), będzie korzystała z czterordzeniowego procesora Cortex-A9 oraz rdzenia graficznego PowerVR SGX543MP4+ autorstwa Imagination Technologies. Sony obiecuje, że debiut NGP nastąpi jeszcze w bieżącym roku.
Automat balansujący ołówkiem
22 stycznia 2011, 00:11Szwajcarskim inżynierom udało się wykonać „mission imposible" robotyki - automat potrafiący balansować ołówkiem na podstawie jedynie obrazu z kamery. Co ważniejsze: ich rozwiązanie nie wymaga wcale dużej mocy obliczeniowej.
Pantofelek w roli Pac-Mana
16 stycznia 2011, 19:52Podczas, kiedy grafika komputerowa coraz bardziej przypomina życie, naukowiec ze Stanford University poszedł w drugą stronę i zastąpił generowaną grafiką prawdziwym życiem i żywą postacią, bohaterem gry uczynił bowiem znane ze szkolnej biologii - pantofelki.
Komórka pomoże daltonistom
16 grudnia 2010, 16:04Drobny z pozoru defekt oka - problemy z rozróżnianiem kolorów - może być uciążliwy w codziennym życiu. Odróżnianie kolorów zielonego i czerwonego jest na przykład podstawą funkcjonowania znaków ostrzegawczych. Tymczasem prosta sztuczka może pomóc chorym.
„Avatar” za sto funtów
12 listopada 2010, 21:03Film „Avatar" był osiągnięciem nie tylko kinowym i kasowym, ale również, a może nawet przede wszystkim technologicznym. Kwestią czasu było, kiedy ktoś zechce technologie użyte przez Jamesa Camerona przenieść na rynek domowej rozrywki. Nie trzeba było czekać długo.